Pohjois-Afrikan makuja Couscousilla

Couscous tai kotoisemmin Kuskus on yleensä durumvehnästä jauhettu ruuan lisuke. Joissain yhteyksissä Couscousilla saatetaan tarkoittaa myös ruokalajia, joka tarjoillaan couscous-suurimoiden kanssa.

Couscous on pohjoisafrikkalaista perinneruokaa ja suosittua erityisesti Marokossa, Tunisiassa ja Algeriassa – Egyptissä couscousia käytetään lähinnä jälkiruoassa. Afrikan ulkopuolella couscousia käytetään eniten Ranskassa, Sisiliassa ja Lähi-idässä, joissa couscousilla on kaikissa vakiintunut paikka paikallisessa ruokakulttuurissa.

Couscous valmistetaan pyörittelemällä karkeaa jauhoa, kunnes se muodostaa pieniä ’helmiä’. Syntyneet helmet tai ryynit siivilöidään ja kuivataan. Ennen muinoin työ tehtiin käsiin, nykyisin kuitenkin tehdastyönä.

Couscous on kiireisen valinta

Couscousissa on mieto maku ja kiva rakenne ja lisäksi se valmistuu todella nopeasti. Couscousia ei tarvitse keittää, turvotus keitetyssä vedessä riittää. Esimerkiksi Risellan Couscous valmistuu viidessä minuutissa. Keitetyn veden lisäksi ei välttämättä tarvita mitään. Ripaus suolaa tai liemikuutio antaa lisämakua tarvittaessa, halutessaan couscousiin voi lisätä myös voita tai muita mausteita.

Kivaa väriä ja makua couscous saa esimerkiksi sahramista ja kurkumasta. Myös juustokumina, chili ja harissa sopivat hyvin couscousin maustamiseen pohjoisafrikkalaisittain. Tai lorauta veteen hieman sitruuna- tai appelsiinimehua antamaan makua.

Katso Risella Couscousin keitto-ohjeet

Couscousia kylmänä ja kuumana

Korvaa riisi, peruna tai pasta välillä jollain muulla. Couscous sopii hyvin lämpimäksi lisukkeeksi kasvis-, kala- tai liharuualle. Erinomaisesti se sopii lampaalle.

Kokeille myös voilla maustettua couscousia falafelien kanssa tai valmista marokkolainen tagine – keraamisessa ruukussa hautunut, mausteinen liha- tai kasvispata, jonka kaveriksi sopii kuivatuilla sekahedelmillä ja sitruunamehulla maustettu couscous.Couscous sopii kylmänä hienosti myös salaatteihin ja toimii myös kylmässä noutopöydässä.

Mausta kuten maustaisit lämpimän lisukkeen, lisää reilusti tuoreita yrttejä, kuten lehtipersiljaa ja korianteria ja tarjoile salaatissa – saat jännittävää lisämakua ja ruokaisuutta ateriaasi. Tarjoile seurana kylmiä kastikkeita tai dippejä, kuten tsatikia, baba ganoushia ja hummusta.

Kukkakaali- & parsakaalicurry resepti

Couscous osana terveellistä ruokavaliota

Couscous on tehty vehnästä niin kuin valtaosa pastasta, joten se ei sovi keliaakikoille tai muutoin gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Vaikka couscous häviää ravintoarvoiltaan esimerkiksi quinoalle ja täysjyväriisille, se sopii liki rasvattomana ja sokerittomana hyvin osaksi terveellistä ruokavaliota. Couscous tarjoaa hauskaa vaihtelua erilaisiin salatteihin, curryyn ja pataruokien lisukkeeksi. Keitetty couscous sopii myös vaikka kasvispihvien raaka-aineeksi.